Psychopathologie
Voor sommigen is kennis van psychopathologie onmisbaar om cliënten te ondersteunen bij hun herstel. Voor anderen pakte het inzetten van psychopathologiekennis averechts uit; het ondermijnde het herstelproces.
Iemand met kennis van psychopathologie wordt vaak hoog geacht. Want... hij weet wat er dan moet gebeuren. Als cliënt kun je dan achterover gaan zitten, wachtend op de behandelaar die het allemaal wel zal weten. Dat pakt vaak niet herstelondersteunend uit.
Hoe kunnen we dit doorbreken? Hoe kunnen we de meerwaarde van kennis van psychopathologie toch herstelondersteunend laten zijn?
Er is een training beschikbaar van 3 dagdelen van elk 4 uur:
Herstelondersteunend psychopathologie benutten
In de ggz en daarbuiten lijkt het helemaal te draaien om de ziekten van de menselijke geest (de psychopathologie). De roep om meer kennis over ziektebeelden is vaak groot. Want: pas als je weet waar de betrokken persoon aan lijdt, weet je wat je moet doen en kun je pas goed handelen!
Echter, het is de vraag of je dan in allerlei gedragingen niet (te) snel uitingen van ziekte gaat zien die je vervolgens als ziektesymptomen gaat behandelen. Als begeleider richt je je dan op de experts (psychiaters en psychologen). Dit is in strijd met het normaliseren en met het empoweren van cliënten. Immers: als je vooral naar experts moet luisteren, kan dat het vertrouwen in je eigen herstelproces ondermijnen. Hoe kunnen we de meerwaarde van de kennis over ziekten van de menselijke geest toch benutten, zonder dat dit herstelondermijnend uitpakt?
Deze training gaat dieper in op ziekten van de menselijke geest; over de oorzaken, over het beloop en over behandelingen. Wat moet je als professional daarover weten? Hoe kun je je opstellen op een herstelondersteunende manier?
Voor wie?
Voor behandelaren/begeleiders/werkmatchers die te maken hebben met mensen met psychopathologie (bijv. in het maatschappelijk domein, in de ggz, verpleeghuizen enz.)
Onderwerp
Tijdsinvestering
3 dagdelen van elk 4 uur (met 1 tot 2 weken tussen de dagdelen);
een huiswerkopdracht na dagdeel 1.
Ervaringen van cursisten:
De docent legt met plezier uit. Draagt rust uit, oprechte geïnteresseerde houding in de deelnemers. De docent heeft veel kennis, kan makkelijk anticiperen op de vragen
Er werd direct ingegaan op vragen en mijn inschatting is dat er veel kennis aanwezig is
Enthousiast, toegankelijk en humor!
Kan erg leuk vertellen. Weet de groep van het begin tot eind te boeien
Passie bij het vertellen, dus boeiend
Tom kan op een enthousiaste manier vertellen en weet de aandacht vast te houden. Op de diverse vragen vanuit ons kan hij heldere uitleg geven.
Enthousiast waardoor ik mijn aandacht erbij kon houden.
Fijne uitstraling. Is zelf ook ervaringsdeskundige (op het gebied van hulpvrager) en kon ook vanuit zijn eigen ervaring als mens en behandelaar, situaties vertellen en toelichten.
Docent vertelde duidelijk en met veel voorbeelden en ook levendig waardoor je bij de les blijft. Mag wel iets meer tempo in, maar dat is persoonsafhankelijk. Docent wist veel.
Zijn persoonlijke inbreng waardeerde ik enorm
Ik vond het fijn dat de docent bereid was om privédingen te delen en dat er een ervaringsdeskundige bij was.
Goede interactie met de groep.
Veel kennis en ervaring. Stond goed stil bij vragen / opmerkingen
De manier van trainen heb ik als heel leuk ervaren. Dit kwam vooral door de manier waarop Tom de kennis overbracht
Fijn om naar te luisteren. Kreeg er energie van
Alles mag gezegd, ingebracht worden
Heldere communicatie, het allerbelangrijkste was dat het ook luchtig was. De kwetsbare opstelling wordt zéér gewaardeerd
Veel kennis, ook als ervaringsdeskundige. Deelt dit gemakkelijk wat een positieve energie in de groep geeft
Hele fijne houding, kwetsbaar opstellen wat voor mij fijn werkt. Luistert enorm goed
Open + eerlijk in combinatie met humor. Tom maakte de training luchtig. Tom zou deze training ook kunnen doen op management-niveau
Je vergeet geen vraag en komt er altijd op terug.
een goede bewustwording om op een andere manier te gaan kijken
veel kennis wat overgebracht wordt op een pakkende manier, ook a.d.h.v. veel voorbeelden
zinvol, pakkend, verhelderend en toepasbaar in de dagelijkse praktijk
de leerstof wordt met passie gebracht en met goede praktijkvoorbeelden
een goede training waar veel aan bod komt en waar eigen inbreng ook de training maakt
zeer belangrijk; zou verplicht moeten worden
cliënt staat centraal; dat is veel benadrukt
zeer onder de indruk wat de trainer te vertellen heeft, als persoon en werkinhoudelijk
fijne training. Nieuwe dingen geleerd. Veel geoefend met casussen. Ruimte voor eigen inbreng
mooi motiverend en inspirerend!
goede opbouw, ruimte voor eigen inbreng; ruimte voor eigen persoon en ervaring
leuke, effectieve manier van training geven. De trainer past zich aan aan de groep. Eigen ervaringen meegenomen
zeer interessant, afwisselend, de openheid en het delen van persoonlijke ervaringen is mooi
handig om op terug te vallen, dus aan te raden
de cursus had voor mij langer mogen zijn
veel kennis gedeeld, goed te volgen, het blijft interessant, goed toepasbaar, zet je aan tot nadenken
erg leerzaam; ik ga het toeassen op het werk
stimulerend, accent op herstel, geeft energie
iedere collega in het team zou het moeten volgen
de docent is laagdrempelig, transparant, zet eigen kwetsbaarheid positief in
erg waardevol voor de cliënt. De gelijkwaardigheid en de bejegening staan voorop. Verder komt de-stigmatisering erg aan bod
100% belangrijk!
erg zinvol deze cursus. Ik - als ervaringsdeskundige - word erg blij van deze cursus
d.m.v. eigen ervaringen en gevoel voor humor van de docent is de stof makkelijker te behappen
een absolute aanrader! Is in de GGz en in de lvb goed inzetbaar
gezien onze doelgroepverandering ga ik hier zeer zeker wat aan hebben. Het is een verhelderende cursus
ik koppel het terug en beveel deze cursus zeker aan
een goede balans tussen theorie en praktijk
erg goede docent, fijn in het contact
de cursus sluit aan bij de problematiek terwijl het aan de andere kant laat zien dat de 'stempel' er niet toe doet
het effect voor mijn werksituatie is dat ik de cliënt nog meer kan bevragen, beter naast de cliënt kan staan en vanuit de herstelgedachte kan werken
de docent heeft veel kennis en weet dit op een fijne en duidelijke manier over te brengen; daarbij heeft de openheid van Tom voor openheid en een veilige basis in de training gezorgd
er wordt veel verduidelijkt vanuit cliëntperspectief
het heeft veel handvatten gegeven
wat mij betreft zou ik wat meer theorie willen en minder oefeningen
de training geeft een extra boost en energie die ik meeneem naar collega's
de docent is bevlogen, enthousiast, kundig, eerlijk, gelijkwaardig
het cliëntperspectief komt meer dan goed naar voren; je komt er achter dat hier nog een stap in te maken is
goede afwisseling van theorie en praktijksituaties, met genoeg ruimte voor vragen en opmerkingen
goede en zeer prettige training met een fijne docent
de docent is duidelijk, verhelderend, geeft goede voorbeelden. Leuke presentatie, hij houdt iedereen erbij
goed mee te nemen in de praktijk
veel opgestoken en handvatten gekregen
een goede, leerzame training op zeer onderhoudende wijze gebracht
een belangrijke training: hoe meer collega's wegwijs gemaakt worden in deze materie, hoe beter!
ik vond het zeer interessant en heb er veel van opgestoken
ik heb een aantal punten al uitgevoerd in de praktijk, met een positief effect!! :-)
erg leerzaam, praktijkgericht en verfrissend
terugkerende herhaling en uitbreiding zou mijn wens zijn
we kunnen dit gebruiken in ons werk, iedere dag
heel leuke cursus waar ik veel geleerd heb. Zeer aan te bevelen
een goede en direct toepasbare training voor het werkveld
Tom komt prettig over en heeft mij door de manier van het geven van de cursus het gevoel gegeven dat er ruimte was om te leren en voor mijn eigen inbreng
helder en goede toelichting op reacties/antwoorden/vragen van deelnemers
ik bleef beide dagen continu aandachtig luisteren; voornamelijk door enthousiaste houding + kennis van zaken (= super!). Bedankt Tom!
is er voor geboren!
zeer fijne open houding, veel contact met de deelnemers. Mag soms nog wel meer mensen die veel + lang praten indammen
toegankelijk en benaderbaar
sloot goed aan bij behoefte cursisten.
Tom is bevlogen, met heel veel (praktijk) ervaring en persoonlijke ervaring, helder goed in contact met de groep. Kan snel schakelen, goed luisteren naar de vragen die uit de groep kwamen en hierop inspelen (flexibel) enthousiast over het onderwerp waaroven hij doceert.
Rustig en creëert ruimte om zaken van verschillende kanten te bekijken.
Hij is heel empatisch en dat maakt het verschil.
Heel goed. Tom heeft veel kennis, pakkende voorbeelden, sluit aan bij wat de groep nodig heeft. Kan anticiperen.
Docent heeft een prettige rustige houding, legt duidelijk uit, checkt, elke keer, herhalen, vorig keer, veel ervaring, helpende tekeningen, flexibel
Gewoon duidelijke training, goede voorbeelden, doet zijn best om begrepen te worden.
Zeer flexibele en op de groep inspelende docent.
Duidelijke uitleg, veel praktijkkoppeling.
Is scherp in het verstaan van wat er wordt gezegd en speelt daarop in. Het persoonlijke wordt als prettig ervaren.
Zeer relevante training, veel herkenbare situaties en casuïstiek die ingebracht werd. Maakt dat ik weer met een frisse blik kan kijken naar werksituaties waar ik teveel in zat/troebel beeld had.
Ik heb nieuwe manieren geleerd om een problematiekte bekijken.
Sterk was: op zoek gaan naar de mens ipv op zoek naar de ziekte.
Sluit aan op de nieuwste ontwikkeling van de GGz. Verplichte kost.
Inzicht in het aansluiten bij de cliënt en de valkuilen is altijd een toevoeging.
scherpe conclusie van een deelnemer over de stand van zaken van de kennis van de psychopathologie: “voor het weinige dat we weten, denken we wel heel veel te kunnen...”
© Copyright bureauvanwel.nl